X
تبلیغات
MS Irani - نکات مهم در ورزش بیماران ام اس

 
تاريخ : پنجشنبه هفتم مهر 1390

تمام کسانی که به بیماری ام اس مبتلا هستند صرف نظر از میزان درگیری شان نیاز به تمرین و ورزش دارند ورزش نکردن عواقب مخاطره آمیزی برای سلامتی فرد به دنبال دارد که دامنه آن می تواند از یک یبوست ساده تا افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی تغییر کند. ورزش و نرمش علاوه بر این که از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می کند احساس خوبی نیز برای بیماران به دنبال دارد.

باید دانست که انواع ورزشها به طور کلی به پنج گروه مختلف تقسیم می شوند.انجام ورزشهایی از هریک از این گروه ها برای یک بیمار مبتلا به ام اس ضروری است.

1.انعطاف پذیری:عبارت است از کشش ماهیچه ها تا حداکثر اندازه و حرکت مفاصل تا اندازه ای که امکان دارد.این حرکات از خشک شدن ماهیچه و نیز از دست دادن محدوده حرکت که در نتیجه تحرک کم ایجاد می شود جلوگیری می کند.

2.قدرت: که به عنوان نیرو و قدرت ماهیچه تعریف می شود.قدرت ماهیچه را می توان با بلند کردن در برابر یک نیروی خارجی مانند جاذبه وزنه و یا وارد کردن نیرو به یک مانع مانند دیوار اضافه کرد.

3.استقامت:باعث بهبود کارکرد قلب و ریه می شود.ورزشهای هوازی می تواند باعث بهتر کارکردن قلب و ریه و افزایش میزان استقامت آنها کاهش ریسک بیماری های قلب و عروق و نیز میزان کلسترول خون بشود.پیاده روی شنا و دوچرخه سواری از جمله این ورزش ها هستند.

4.تعادل و هماهنگی:باعث بهبود کیفیت و ایمنی در حرکات می شود.ورزشهای ریتمیک دست و پا و نیز حرکات تعادلی تحت نظر یک درمانگر می تواند تعادل و هماهنگی را افزایش دهد.

5.شل کردن عضلات:کاهش فعالیت عضلات می تواند تنها با توقف حرکات و نیز کشیدن یک نفس عمیق انجام شود.روشهای مناسب در این قسمت می تواند خستگی عضلات را کاهش دهد در غیر اینصورت شما را برای یک روز پر استرس حاضر می کند.

 

چند توصیه

1.لباسهایی بپوشید که حرکات شما را محدود نکند.

2.دمای اتاق را خنک نگاه دارید.برای این کار می توانید از پنکه یا کولر استفاده کنید و یا تنها پنجره را باز کنید.

3.به هیچ یک از قسمت های بدنتان فشار وارد نکنید.اگر احساس درد کردید نرمش را متوقف کنید.اگر احساس ناراحتی کردید به نرمشی باز گردید که آسان تر است.

4.به آرامی حرکات را انجام دهید. به ماهیچه هایتان اجازه دهید تا به تدریج به نرمش ها عادت کنند.حرکت ها و نرمش های سریع می تواند باعث خشکی و انقباض ماهیچه شود.سعی کنید حرکات کششی را به مدت 60 ثانیه و در آخرین حالتی که برایتان به آسانی امکان دارد انجام دهید.

5.هدف از این نرمش ها افزایش میزان حرکت مفاصل شما در حدی که برایتان ایجاد درد نکند می باشد.برای رسیدن به این هدف باید بتوانید میان درد و فشار ناشی از کشش تمایز قائل شوید.

6.اگر یک طرف ضعیف تر بود از سمت قوی تر برای بلند کردن آن استفاده کنید.

7.به یاد داشته باشید که به راحتی نفس بکشید و از تغییر حالت چهره خود جلوگیری کنید.

8.بیش از حد نرمش نکنید.بین نرمشها استراحت کنید و مایعات بنوشید.

9.زمانهای مختلف روز را برای نرمش کردن امتحان کنید.برخی افراد صبح زود را برای ورزش کردن ترجیح می دهند و برخی دیگر تمایل دارند حرکات ورزشی را در دو نوبت صبح و عصر انجام دهند.

10.بهتر است این تمرینات در طول برنامه های فیزیو تراپی به بیماران دچار ام اس آموزش داده شود.

11.تمامی نرمش ها برای بیماران ام اسی مناسب نیستبنابراین برای انتخاب نرمش مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

بنیاد امور بیماران خاص



ارسال توسط

اسلایدر

دانلود فیلم